14 nordmænd og en japansk forsker har netop været på besøg for at høre mere om Sorø Kommunes arbejde med projektet Stærke Børnefællesskaber.

Psykolog John Lykke Solfjeld og professor Sachyo Ishida. Privatfoto.

Det skriver Sorø Kommune til Dit Sorø.

Sorøs kommunes fagcenter Børn og Familier har i flere år arbejdet sammen med skoler og dagtilbud med at skabe bedre lærings- og udviklingsmiljøer for alle børn.

Projektet Stærke Børnefællesskaber har nu fået udenlandske kommunale fagfolk og forskere til at komme til Sorø for at høre nærmere om Pejlemærker og Specialteam og Fælles sprog og forståelse (se faktaboks)

Tirsdag den 23. januar var der besøg af en stor delegation fra Lillesand Kommune i det sydlige Norge. 14 lærere, pædagoger, rådmænd, kommunaldirektør og ledere ville gerne høre mere om Sorø kommunes Pejlemærker for at få inspiration til et forbedret tværfagligt samarbejde med børn og familier.

Torsdag den 1. februar kom professor Sachyo Ishida fra Chiba Universitetet i Japan på besøg for at høre om kommunens arbejde med inkluderende undervisning.

Forskeren, der også ser på inkluderende undervisning i andre lande, var især optaget af den tætte sammenhæng mellem de indsatser, der foregik i skolen og de indsatser, der retter sig mod familielivet og ikke mindst Specialteamets muligheder for at skabe sammenhæng og forståelse mellem skole og hjem.

Sachyo Ishida fik desuden mulighed for at se skolegangen i et af kommunens supercentre.

Fakta

  • Stærke Børnefællesskaber er Sorø kommunes projekt for at få skabt gode lærings- og udviklingsmuligheder for alle børn i kommunens skoler og dagtilbud.
  • Specialteamet er et team af 9 fagfolk, der kan hjælpe lærere og pædagoger og forældre med at støtte børnene bedst muligt.
  • Pejlemærkerne er 10 sætninger, der beskriver hvorledes vi samarbejder med forældre og børn på en god måde (et eks: Vi udvikler løsninger i fællesskab). Se mere på http://inklusion.soroe.dk/