Sorø Kunstmuseum summede af aktivitet, da udstillingen Revolutionens Billeder, der markerer hundredeåret for den russiske revolution, blev åbnet fredag aften.

Museets direktør Charlotte Sabroe bød de mange gæster velkommen “with a special welcome to our Russian partners and guests”. Russisk center for videnskab og kultur var medarrangør, og publikum kunne derfor smage på russiske specialiteter, bl.a. vodkashots, efter en række tankevækkende taler.

Borgmester Gert Jørgensen benyttede lejligheden til at hylde juristen og politikeren, verdensborgeren og soraneren Hermod Lannung, der til glæde for os alle allerede som student fra Sorø Akademi fattede en stor interesse for kunst. Borgmesteren koblede endvidere i sin tale den russiske plakatkunst til de valgplakater der kommer op at hænge den 28. oktober, og nævnte som eksempel den danske valgplakat, vi alle kender; “Stauning eller kaos”. Kan man kalde det propaganda eller bare påvirkning, lød spørgsmålet. Der er ihvertfald ingen tvivl om at kandidaterne mener at kunne påvirke vælgerne, for ellers ville de ikke besvære sig med at klatre op i lygtepælene, sagde Gert Jørgensen.

Dit Sorøs udsendte interviewede efterfølgende Prof. Artem Markarian, direktør for Russisk center for videnskab og kultur, og han tøvede ifølge sin oversætter ikke med at kalde nutidens valgplakater og politisk kommunikation i det hele taget for propaganda, idet det grundlæggende blot er en effektiv måde at sælge sine budskaber på. I sin tale tidligere havde direktøren givet udtryk for et nærmest kinesisk tidsperspektiv, idet han ifølge oversættelsen meddelte, at kun tiden vil afgøre om revolutionen var god eller dårlig for Rusland.

Charlotte Sabroe introducerede udstillingen, som har fokus på revolutionen set fra tilskuerens blik – Lannungs – og den engagerede kunstner – Rodchenkos. Plakaten, der kunne kombinere et tekstligt og visuelt budskab på en slagkraftig måde, var en ny tids billede, stilarten var futuristisk, og den banebrydende kunstner Aleksandr Rodchenko mente i udgangspunktet at foto-collagen var et demokratisk medie, fordi folk flest fik nemmere adgang til at formidle deres budskaber.

Hundrede år senere er det så webloggen, der er en ny tids “demokratiske” medie – eller sådan ser Dit Sorøs udsendte naturligvis på det. Men vores nye medier bygger ovenpå de gamle, og den ofte uglesete valgplakat er stadig en vigtig platform. Måske også en platform der har brug for nytænkning?

Med sine ekstreme forkortninger, diagonale blikretninger og overraskende vinkler revolutionerede Rodchenko fotografiet og skabte en ny opfattelse af fotografiets æstetik og funktion i samfundet. Sådan lyder det i programmet, og når man ser udstillingen i kunstmuseets kælder, forstår man hvorfor. Skulle der være nogle politikere, der har brug for inspiration til design af de valgplakater, der skal i trykken nu eller til det kommende Folketingsvalg, kan det stærkt anbefales at løse billet til særudstillingen på Sorø Kunstmuseum.

Se Anne Beth Wittes stemningsbilleder fra ferniseringen her, og se udstillingen frem til 14. januar 2018.